Brev:
Madnægter
14. juni 2018
Alder:
8 mdr.
Madnægter
Kære Helen,
Jeg håber du kan give os nogle råd ift. at få vores dreng Milo (bliver 9 mdr. d. 25. juni) til at spise noget mere mad og gøre måltiderne mere hyggelige.
Siden vi begyndte på fast føde, da han var 5 måneder har det gået meget op og ned, men den sidste måneds tid er det meget begrænset, hvor meget mad vi har fået i ham og utilfredshed og gråd fylder desværre meget ved måltiderne.
Vores dag ser således ud:
6.30 vågner
7.00 morgenmad - grød og hvid bolle med smør
8.30 formiddagsmad - fingermad af frugt og kogte grøntsager
9.00-11.00 lur
11.30 frokost - grøntsagsmos og hapsere
13.30 ammes
14.00-16.00 lur
16.00 eftermiddagssnack - frugt og smoothie
17.30 aftensmad - gnavegrønt, vores mad og mos/grød
19.30 ammes
20.00 puttes til nat
02.00 ammes
05.00 ammes
Ovenstående er et overblik over det han tilbydes, men det eneste mad, der ryger ned frivilligt er frugt og hvid bolle og nogle gange rugbrødshapsere.
Grød og mos kan vi kun få i ham, hvis det er helt lind og hvis vi tænder fjernsynet så han er optaget af det. Det føles bare så forkert at få ham til at spise på den måde.
Alt andet mad som grøntsager, kødboller, bananpandekager og vores aftensmad er et total no go. Han bliver meget utilfreds bare det stilles foran ham. Han er ikke nysgerrig på det, så han forsøger ikke engang at tage det i munden og bliver helt hysterisk, hvis vi forsøger at presse lidt på. Det gør ingen forskel om vi mader ham eller han sidder med maden selv, han nægter bare. Hans lette utilfredshed virker som stædighed, da han måske ved der ind i mellem kommer et stykke frugt når han ikke spiser den anden mad. Hvilket vi gør i håb om han så efterfølgende smager på den øvrige mad. Når han er rigtig ked af det virker det som om han bare ikke kan overskue hele situationen.
Alt i alt synes jeg ikke vi får meget mættende mad i ham og det bekymrer mig lidt da han tidligere har haft svært ved at tage på og stadig ikke er den største (ca. 71 cm og 7,1 kg).
Jeg vil desuden gerne ud af natamningen, men synes ikke det er en mulighed så længe han ikke spiser bedre.
Vi prøver alt vi kan at have den naturlige hygge omkring måltiderne og opmuntre uden det bliver for meget, men intet hjælper. Vi har forsøgt at give mad på alle tidspunkter af dagen, hvor han er mere eller mindre frisk og mere eller mindre sulten, men uden held.
Jeg håber du har nogle inputs, så Milo kan få noget mere mad ned.
Venlig hilsen
Milos mor